maandag 4 juni 2012

'Klaar voor een kind' programma in Rotterdam

Ik heb het genoegen gehad om aan een aantal voorlichtingen en een workshop mee te mogen maken van de voorlichters in de perinatale gezondheidszorg voor het programma 'Klaar voor een Kind' in Rotterdam. Een team van jonge enthousiaste vrouwen vertellen alles over gezond zwanger worden, een gezonde zwangerschap en memorabele kraamtijd. Ik vond de voorlichtingen zo interessant dat ze een eigen blogpost verdienen.



Kindersterfte in Nederland

In Nederland is de kindersterfte het hoogst in Europa en van de Nederlandse steden ligt Rotterdam aan kop wat betreft kindersterfte. In de politiek is er veel gesproken over de mogelijke oorzaak. Voorzichtig werd er gesuggereerd dat het aan de Nederlandse (thuisbevallings)cultuur kon liggen. Anderen zeiden dat het hoge cijfer kwam door allochtone Nederlanders en de gebruiken die zij meenemen uit het land van herkomst. Wat de echte reden is, is niet iedereen het over eens. Gemeente Rotterdam startte een campagne gericht op de allochtone moeders over een gezonde zwangerschap en kraamtijd en met succes. In korte tijd hebben de voorlichters in de perinatale gezondheidszorg 1000 moeders weten te bereiken.

Ik heb al twee kids, ik weet alles al!

Overgehaald door een vriendin kwam ik naar een voorlichting van 'Klaar voor een Kind'. 'Ik heb al twee kinderen wat moet ik nou nog leren?' dacht ik. Als autochtone Nederlander weet je toch alles wel over een gezonde zwangerschap? Nou dat zou nog blijken...

 De voorlichtsters zetten op een gezellige en informele wijze een interessante voorlichting neer waar zelfs deze moeder van twee van geleerd had! Tot mijn eigen verbazing wist ik lang zoveel niet als ik zelf dacht. Veel dingen lees je wel in tijdschriften en hoor je bij de verloskundige maar wanneer je echt in een kring zit en een gesprek van langer dan vijf minuten voert  met beeldmateriaal en persoonlijke verhalen komt de informatie toch heel anders aan en blijft het plakken.


Foliumzuur

De dames vertelden ons over foliumzuur en het belang ervan. Foliumzuur dient men al te slikken vanaf het moment dat men zwanger wil worden. Zelf had ik mijn zwangerschappen geen foliumzuur geslikt. Na de voorlichting met foto's van baby's met open ruggetjes en verhalen van moeders die geen foliumzuur geslikt hadden en een ziek kindje kregen schrok deze mama toch erg. Nu mijn derde zwangerschap begonnen is, slik ik foliumzuur vanaf dag 1!

Gezond zwanger zijn!

De gevaren van voedingsmiddelen als ongepasteuriseerde melkproducten, lever en verpakte gerookte zalmfilet kwamen aan bod. Of het gevaar van activiteiten als zwaar tilwerk of de kattenbak verschonen.
Mijn vorige verloskundige vertelde dat verpakte gerookte zalmfilet gegeten mocht worden zolang het vers was. Enthousiast at ik mijn gerookte zalmpje op.
De voorlichtsters drukten mij op het hart dat dit absoluut niet goed was. Nu komt er geen gerookte zalm in mijn koelkast.

Gevuld met informatie verliet ik de voorlichting. Ik wist niet zoveel als ik zelf dacht. Ook al was de laatste voorlichting waar ik naartoe was een half jaar geleden, toch heb ik alles onthouden en ga ik nu voorbereid en gezond mijn zwangerschap in.

Bedankt voorlichters!

De site is gericht op Rotterdam maar alle aanstaande mama's kunnen hier nuttige informatie vinden.
Kijk op: http://www.klaarvooreenkind.nl/nl/home






Geen opmerkingen:

Een reactie posten